luni, 5 mai 2008

Aventura Banc Post

De vreo 8 ani aproximativ am un card de debit la banca de mare prestigiu Banc Post (de fapt e al 2-lea ca primul a expirat). N-am ales-o eu ci un anterior angajator (pe ce criterii nu stiu) ca sa-mi livreze banii de salariu pe el in fiecare luna. L-am pastrat si ulterior din inertie.
Banii din privatizari strategice, comisioane legale, chirii, afaceri cu terenuri/case si fee-uri mai putin legale nu-i tin acolo ci-n Elvetia ca e mai dulce ciocolata acolo.
De pe asta mai platesc mancarea la supermarket, benzina si unele facturi lunare.
Mentionez ca am numai eu card si nu exista duplicat la el.

Revenind…cum ziceam…pe drum spre job ma opresc langa statia de metrou (ca eu cu metroul merg) sa scot ceva bani de cheltuiala de la bancomatul aflat langa statia de metrou (la parterul blocului chiar intre aprozar si frizerie-afaceri de cartier cu banci).
In fata mea o doamna nemultumita constata ca nu are bani pe card si pleaca bombanind.
Introduc si eu increzator cardul in fanta si ma trezesc ca-l ejecteaza foarte repede in loc sa-mi dea banii. Pe chitanta…stupoare…sta scris sec “Tranzactie nepermisa titularului cardului”.

What the fuck is going on?

Fara sa ma alarmez imi urmez drumul pana la job pentru ca de multe ori bancomatele pot sa nu aiba bani din vina unei a 3-a parti (o anume firma care are contractul de administrare a bancomatelor-externalizam servicii ca sa scadem costurile doar-nu?).
Pe la pranz ies iar sa-mi iau ceva de mancare…bag iar cardul la agentia Banc-Post de langa job…iar aberatia aia de mesaj care se contrazice singur.
La bancomatul asta (spre deosebire de celalat) e afisata o foaie A4 , foarte interesanta in continut, din partea bancii.
O citesc iar uimirea mea creste pe masura ce lecturez. Anuntul poate fi gasit si pe site-ul lor la adresa aceasta si zice cam asa:

Masuri speciale luate de Bancpost datorita cresterii numarului de tranzactii suspecte cu carduri de salarii tip Millenium
Deoarece in perioada Sarbatorilor de Paste, s-a observat o crestere a numarului de tranzactii suspecte cu carduri de salarii tip Millenium, Bancpost a luat de urgenta urmatoarele masuri pentru protectia clientilor sai:
· a oprit de la tranzactiile cu numerar la ATM cardurile asupra carora au existat suspiciuni de frauda, masura aplicandu-se doar cardurilor de tip Millenium
· pentru evitarea in viitor a unor situatii similare si cresterea gradului de protectie, toate cardurile blocate sunt in curs de a fi re-emise, clientii urmand a fi anuntati cand vor reintra in posesia lor
· cei care au cardul blocat pot efectua operatiuni fara comision la POS-urile comerciantilor si pot ridica sume din cont pe baza actelor de identitate la casieriile unitatilor Bancpost incepand din 2.05.08.
· pentru a veni in intampinarea nevoilor clientilor care se gasesc in aceasta situatie, vineri 2.05.08 programul de lucru la unitatile Bancpost va fi normal, intre orele 9-17.
Le multumim clientilor nostri pentru intelegere si ii asiguram ca tot ce s-a intreprins este in interesul si pentru protectia lor.”

Adica eu sunt suspect pe banii mei. Ei nu-s in stare sa isi puna 5 cip-uri la card sau trei sisteme informatice in plus sau macar sa dea un telefon scurt de genul:
“Stimate client, azi va consideram suspect asa ca nu mai aveti acces la banii dvs. Va rugam sa ne scuzati si speram sa intelegeti-pentru dvs facem totul.”
Adicatalea 8 ani nu am fost suspect ca mi-au tranzactionat luna de luna banii? La deschiderea contului m-au intrebat si ce-a mancat mama-ca la cadre (ce functie am-cat castig-ce proprietati am-cum se numeste firma la care lucrez etc.) iar acum brusc sunt suspect.
Foarte dragut zic, dar eu am nevoie de cash azi…asa ca intru in sucursala hotarat. Ma reped la o pitipoanca de la un birou si-i zic problema. Aia ma lamureste din varful buzelor (pretioasa) ca sunt niste probleme la toate bancile-“cu tot sistemul bancar”-si ca trebuie sa merg sa-mi dea alt card in 10-15 zile la sucursala unde a fost emis.
No way!….imi zic aducandu-mi aminte ca a fost emis in cealalta parte a orasului si ca ar trebui sa pierd jumatate de zi pt asta.
Ma enervez si-mi sun toate cunostintele care lucreaza in banci sa aflu amanunte despre marea problema generalizata cu cardurile.
Nici vorba, bancile turcesti nu au problema asta, alea portugheze nici atat, despre cele olandeze sau franceze sa nu mai zic nimic.
Ma asez calm la coada si dupa 25 minute (jur ca nu mint) imi vine randul la ghiseul dublu la care nu servea decat o “duduie”. Aceleasi explicatii penibile si cu chiu cu vai extrag 3 milioane vechi din banii mei de cheltuiala.

Injur in gand toate companiile grecesti vandute pe 3 lei de “cinstitul” stat roman in trecut si plec hotarat spre sediul sucursala al unei banci europene ceva mai vechi (nu vreau sa va zic cu cati ani ca va speriati) decat asta sa vad daca nu pot sa-mi fac un card de debit la ei.
In 10 minute problema era rezolvata astfel incat nu-mi ramanea decat sa astept PIN-ul la job prin curier apoi sa-mi activez la ei si serviciul de intenet banking.
Net superiori la toate capitolele de la servire personala a clientilor pana la servicii oferite.

Nici nu vreau sa-mi amintesc de cardul ala grecesc care se exfolia, sau de cifrele de pe el la care toate vanzatoarele se chiorau cu greu cand plateam cu cardul…sau la imposibilitatea de a face plati online cu el (era oricum ceva foarte greoi-cu un card paralel facut numai pentru plati online si de pe care transferai bani in prealabil….poveste grea…ce mai)
Despre extrasul de cont pe care nu puteai decat sa-l primesti prin posta lunar si nu sa-l consulti online sa nu mai zic nimic.
Niciodata nu am fost in stare sa-l inteleg din cauza paginatiei tembele. Marele lui ajutor era sa ma chiorasc ca nu mi-a luat cine stie ce comerciant de 2 ori plata la ceva, cum mai patisera alti colegi.
Cu adrenalina pulsand si cu certitudinea unor servicii mai civilizate in buzunar ma intorc la pitipoanca grecoaica sa scot toti bani, sa inchid contul si sa-i dau cardul sa si-l bage in …ce-o vrea ea numai sa nu mai aud de ei.

Pe drum am sunat la numarul colegilor casierei de la carduri (408.50.50)...evident fara succes...e ocupati colegii ca e sub 50 probabil iar la cati suspecti sunt....
Supriza…pitzipoanca e ocupata cu receptorul telefonic-“Mergeti la colegul meu liber-va ajuta el”.
Ma tem ca se cam vedea deja pe fatza mea ce gandeam.
Ii cer acestuia ferm sa inchida contul si sa-mi dea toti banii ramasi dupa ce-si ia toate comisioanele bancare (numai la biroul de credite).
Vai…dar cum se poate? Ati mai avut probleme cu cardul sau cu banca?
Nuuuuu dar e de ajuns acum!
Daca eram in strainatate si vroiam sa platesc ceva cu cardul asta?

Sau daca tocmai alimentasem la pompa acum ce faceam? ma leagau aia de pompa din cauza voastra?
Oricum…a dispune de viata altcuiva dupa bunul tau plac fara un minimum de grija-sa anunti inainte sau…Dzeu mai stie….e clar o magarie prea mare ca sa fie tolerata.
Despre bancomatul ala pe care-l stiu in sectorul 2 (mai exact la parterul cladirii Codecs de pe strada Agricultori) care de 1 an afiseaza "fatal error" de Windows sa mai zic? Sau despre sistemul vostru obtuz care m-a obligat sa ma duc sa schimb anteriorul card care expira de Craciun tocmai unde fusese emis-la mama dracului in Militari adica, sa amintesc?
Am batut pana acolo drumul de vreo 2 ori ca tot e placut sa stai cu lumea la coada de Craciun in banca (mai bine totusi decat fara bani de Craciun).Imi vars naduful si-i zic ca clar au niste probleme grave in banca si niste prosti in pozitii mai inalte decat a lui. Am grija totusi sa-mi cer scuze pentru suparare stiind ca nu el personal este de vina.
Zambeste condescendent fericit probabil la replica cu prostii pe pozitii mai inalte decat a lui.
Isi noteaza constiincios pe o hartie pana si adresa acelui bancomat vesnic defect si apoi butoneaza la calculator sa-mi dea banii. Bling, bling…enter…bling bling.

“-Va suparati daca va rog sa veniti in 30 minute sa ridicati banii?
-Vaaaaai…dar cum as putea? Vin peste 45…ca tot lucrez vis-a-vis.”

Dupa 45 minute ma infiintez tot acolo.
Piztiponcul e cu un client acum….dar printre picaturi da un extras de cont casierei….care imi cere cardul sa extraga banii (mai putin comisioanele legale) urmand ca in 30 zile lucratoare sa mai verific eu pe la ei daca e anulat sau ba. Auzi frate…30 zile lucratoare…se misca repede.
Surpriza e si mai mare cand constatam ca soldul primit de piztiponc e vechi taticule….de pe 2 mai iar azi este 5 mai…nu mai zic ca eu am scos 3 mil azi dimineata.
O luam ca prostii pe ghicite….cu sumele pe care incercam sa le extragem dar in zadar...fonduri insuficiente. La fiecare incercare PIN ul…timpul de venire inapoi a raspunsului….. iar intre timp in spatele meu se face coada…de oameni care transpira docili dar paziti de bodyguardul de serviciu. Casiera nu are ce face...cica nu au acces la soldurile actualizate mai devreme de 2 mai.


"-Dar poate aveti overdraft la card..
-Dar cum sa am domnisoara daca nu mi-ati oferit niciodata overdraft la cardul asta? (ulterior am constatat ca au in superoferta si carduri de debit cu overdraft posibil)"

Imi bag picioarele si de mila oamenilor din spate bag 75% din suma pe care stiam ca o am pe card ca sa fie sigura treaba….bag si “meleoanele” in portmoneu si sunt cuplat fortat cu alta pitzipoanca de acolo care-mi face iar (ca-mi facuse si pitziponcul) copie Xerox dupa card si cartea de identitate. Mai completez o cerere pentru un extras de cont in perioada…1-5 mai…”dar sa stiti ca dureaza”…
“-Nu face nimic domnisoara…suntem un popor guvernabil si corupt care explodeaza greu. Vin maine sa lichidez tot contul.
-Va astept!
-Iar eu va multumesc pentru putin!

-Buna ziua!”

Maine o iau de la capat dar de data asta promit sa nu mai am atata rabdare si promit sa se lase cu protectia consumatorului in caz ca nu merge….
Cum…p…masii sa faci afaceri cu banii oamenilor (camatarie legala) si sa nu fii in stare neica sa ai niste proceduri si un program informatic competent…un personal pe masura…etc?
Astept cu incredere si ziua cand niste banci d-astea sa dea faliment iar pitziponcul sa someze la vitrina bancii….vorba unei reclame nefericite.

” Nea Mihai…dati-ne mingea va rugam!”

Va tin la current!

16 comentarii:

Anonim spunea...

exagerezi putin .. in primul rand daca achitai prin pos nu era nici o problema numai la extragere la bancomat erau suspendate. eu sunt client de 8 ani am avut ultra si acum taifun pe care il folosesc pe net fara nici o problema pana acum. la bp cozile sunt o mare problema dar spre deosebire de brd(la care am fost client 2 ani..au servicii mai de kkt si comisioane ascunse la carduri), bcr(client 1 an..cozi mai mari ca la bp) zic ca sunt cat de cat ok .. cel putin pt ce am avut eu nevoie pana acum.

cccornel spunea...

No...acu e posibil sa ai dreptate (mai exagerez si eu din cand in cand) dar ce se intampla daca nu aveam in buzunar bani de metrou sau mai stiou eu de ce.... oricum surpriza neanuntata si mesajul foarte vag din anunt m-au enervat mai rau.

Anonim spunea...

Chiar daca ai exagerat un pic , tare mi-a placut comentariul tau !
Ai dreptate e o banca de KK !
Am patit exact acelasi lucru ca si tine si am fost foarte nervos.
Din fericire am gasit o alta sucursala cu niste gagicute foarte simpatice si amabile si mi-am scos toti banii de pe card rapid desi am ajuns cu citeva minute inainte de ora de inchidere - au stat peste program pentru mine si n-au protestat deloc !
Partea proasta ca vineri iar imi varsa salariul pe rahatul asta de card si o iau de la inceput !

cccornel spunea...

Nu vad sensul dupa intamplarea asta sa mai ai card la ei. Eu unul am renuntat urgent si iti vand si un pont. Exista un singur tip de card cu nu-s ce CIP pe el foarte safe spre deosebire de astea numai cu banda magnetica. Eu unul am gasit banca...in 10 min deschisesera contul iar in cateva zile voi primi pinul. Nu e nevoie sa dau numele bancii....o gasesti...am incredere.

Anonim spunea...

hmm.. nu va culcati pe urechea ca acele carduri de la ing nu se pot clona pt ca au cip ..este doar putin mai mult de munca pt baieti ..deci cip`ul e mai mult reclama.

Anonim spunea...

NU exagereaza cu nimic. La fel am patit si eu cu BancProst acum 3-4 ani. M-au plimbat 3 zile pe la banca pentru a inchide un overdraft amarat, fara sa aiba bunul simt sa imi spuna de prima oara veniti peste 3 zile. In a treia zi le-am aruncat cardul si am cerut inchiderea contului. Im momentul imediat urmator m-am dus la o banca mult mai mica concurenta si mi-am facut cont nou, online banking si card.
PS: Dupa aproximativ 1 an am descoperit ca figurez la Biroul de Credit cu o datorie de fix 7 RON (70.000 lei vechi). Ghici de unde?

Anonim spunea...

Mda, neplacut... Am inteles clar prin ce treceti. Dar nu va entuziasmati atat de mult de banca "aceea" minunata, singura care emite carduri cu cip, sigur, mai sigure, dar...probleme sunt si cu cardurile, pardon bancile astea mai...olandeze. Da, intr-adevar, ma simt mult mai bine ca am Homebank, insa platesc pentru asta, nu e ca si cum ar face-o out of the goodness of their hearts for all clients, e doar un serviciu. Dar in fine, sa nu ma mai plang atat "general", si sa descriu o situatie foarte calda. Am platit de curand intr-un magazin (nu chiar obscur) un articol de imbracaminte si dragul de comerciant (sub un pretext de genul "s-a blocat sistemul, trebuie resetat") mi-a retinut plata de doua ori. Am observat prin consultarea extrasului prin internet banking, cand inca tranzactia era in "stare de procesare", deci teoretic traseul banilor nu se inchisese. Am sunat la banca, si mi-au raspuns foarte relaxati ca tot ce am de facut este sa completez un formular de "refuz de plata", si banii se vor intoarce in cont. Ok, nu poate fi prea complicat, nu? Ma deplasez intr-un office si completez formularul (aveam tot - culmea, de obicei le ratacesc! - chitanta respectiva, numele comerciantului, banca acestuia, suma exacta, data si ora cand se facuse tranzactia. Completez, semnez si...ascult descrierea reprezentantului bancii despre cum se vor desfasura lucrurile in continuare: "In mod normal, comerciantul trebuie sa trimita catre banca chitanta semnata aferenta fiecarei tranzactii; cum pentru tranzactia respectiva nu exista decat o chitanta, teoretic nu va fi nicio problema in returnarea sumei in cont. Dvs. trebuie sa urmariti soldul contului (atentie, soldul nu extrasul!), si in mod normal, in interval de 15 zile de la completarea formularului, suma va fi returnata in cont. Dar nu va aparea pe extras, ca o incasare separata, lucru extrem de suparator; pentru ca asta presupune sa nu mai efectuez plati (pentru ca din pacate nu dispun de timpul necesar unui mic efort contabil la sfarsitul lunii de a-mi aduna incasarile si scadea platile pentru a vedea daca sumele "dau"!!, si oricum, la momentul la care as fi facut aceasta operatie oricum ar fi fost prea tarziu, pentru ca am 30 zile sa refuz o tranzactie de la data efectuarii sale...Cateva informatii concrete: plata efectuata in 30 aprilie, formular completat in 02 mai, ramasa in stare de procesare pana in data de 05 mai, cand...surpriza! nu mai apare in stare de procesare, ci in extrasul temporar, ce include dupa cum bine stiti, tranzactii finalizate. Un alt drum pana la banca (vorba cuiva, lucrez in zona)mi se dau aceleasi sfaturi linistitoare, 15 zile...sold...si un numar de telefon la care sa sun eu din cand in cand sa intreb daca s-a efectuat returul sumei! Inca nu stiu ce se intampla cu suma respectiva. Va tin la curent:)In fine, posibil sa-mi lipseasca din coerenta in exprimare, pentru mine fiind totul mult prea clar, insa mie mi se pare un exemplu destul de relevant de serviciu financiar bancar... cel putin deficitar. Ah, ca sa nu mai vorbim de placerea de la activarea serviciului homebank - pe site-ul bancii era o zona in care erai invitat sa ceri detalii despre acest serviciu; dupa completarea unui mini-formular, totul se incheie cu "veti fi contactat prin email de catre unul din consultantii nostri" - needless to say ca nu te contacteaza nimeni, niciodata, nici macar pentru a iti spune sa vii la banca, sau whatever, asta avand in vedere ca sunt client al bancii de vreo 4 ani. Si exemplele ar putea continua. Raman la parerea ca in Romania inca serviciile bancare suporta imbunatatiri, semnificative toate, indiferent de nume. Numai bine tuturor!

cccornel spunea...

Foarte pertinente si bine de luat in calcul comentariile dvs. Multumesc pentru ele si cu siguranta voi avea mai multa grija. Totusi sunt mai ingrijorat acum cand mai aud si pe altii ca se plang de aceleasi probleme cu alta palarie. Eu cred ca mai degraba Romania trebuie sa suporte un "upgrade" pt a ajunge la standarde de normalitate isa cum ducem lipsa de nemti in tara asta......
Numai bine si dvs!

cccornel spunea...

Foarte interesanta si patania dvs. La mine macar a ramas ca imi retin ei 5 ron...cheltuieli aproximative de administrare si inchidere cont card...dar sa mai trec in termen de 30 zile pe la ei sa verific....desi sigurrrr va suna colegii de la card daca e ceva.

cccornel spunea...

Intradevar asa este...cred ca totul se poate falsifica.... ba chiar unii ti-ar vinde di propria-ti viata falsificata....si uite asa ajungi la concluzia ca trebuie sa umbli cu banii sub taloneta din pantof. :)

Anonim spunea...

Inutil sa spun ca problema mea - plata dublata din 30.04, sesizata in 02 mai catre ING prin completarea unui formular de refuz de plata - nu s-a rezolvat nici pana azi!!!!!!!!!!!!!!! Ei, ce spuneti de profesionalismul lor? Vreti sa stiti termenul de solutionare dat - telefonic - de reprezentantii bancii?? 6 iulie! Mai vrea cineva card la ING?

cccornel spunea...

Spre deosebire de vanzatorii de gogosi stricate sau saorma pentru care "Protectia consumatorului" este sesizata inutil (nu conteaza cine se mai imbolnaveste cu Salmonella)cei din banci pot fi reclamati cu succes. Iti pun sigur pt ca am o amica exact pe departamentul asta intr-o banca si stiu cate amenzi usturatoare le da institutia sus-amintita.

cccornel spunea...

PS-daca tot nu merge nimic in Romania am putea oare schimba si tara...cu alta?

Anonim spunea...

Eu am sesizat Protectia consumatorului, in lipsa de alte idei. Unde altundeva sa ma mai adresez? Eventual sa formulez o plangere oficiala catre banca? N-am timp s-o formulez, lucrez...o situatie mai mult decat stupida si absurda... Si am mai ajuns la o concluzie. Oamenii care ne inconjoara sunt cum sunt pentru ca toti le permitem!

cccornel spunea...

Orice reclamatie se sustine cu acte, in caz contrar este cuvantul tau impotriva lor si nu prea te baga nimeni in seama. Orice institutie pe care o reclami intai la ea trebuie sa-ti dea un raspuns in scris in termen de 30 zile...care o fi ala. Abia dupa asta poti merge mai sus daca esti nemultumit.Oamenii nu sunt asa pentru ca le permitem ci pentru ca asa sunt. In spatele oricarui om capabil se ascund cativa incapabili. Nota bene!

cccornel spunea...

P.S. Nu v-am spus continuarea povestii...dupa un timp de la deschiderea noului cont la banca aia veche de 150 de ani de-i zice ING, am avut nevoie sa scot banii de pe card undeva si nefiind alt bancomat decat Bancpost am costatat ca inca sunt client non grata. Da, ati ghicit....bancomatele Bancpost nu-mi elibereaza numerar de pe card ING. Cum se poate...nu stiu.... Eu tot cred ca aia cu buze tuguiate mi-a pus vreo parola/restrictie in sistem.