vineri, 15 februarie 2008

Pariul lui Pascal

“Daca crezi în Dumnezeu si se dovedeste ca el nu exista, nu vei fi pierdut nimic, dar daca nu crezi si se dovedeste ca exista, vei merge în Iad. Asadar, este iresponsabil sa fii ateu.”
Acesta este un scurt rezumat al lucrarii lui Blaise Pascal, (celebrul matematician si filozof francez) “Pensees”.
Lucrarea se doreste si o rezolvare pe baza teoriei probabilitatilor a acestei intrebari tot mai mereu folosita de o lume noua in plina desacralizare.

O sa ma intrebati care este legatura cu ceea ce va voi povesti acum. Rabdare…..ma aflam intr-o seara pe peronul statiei de metrou Piata Romana cand s-a apropiat de mine o pustoaica fistichie de 18-20 ani. Sigur cunoasteti genul cu adidasi broscuta si geanta plina de insigne purtata undeva la genuchi.
Curiozitatea m-a facut sa ascult ce dorea sa-mi spuna iar argumentele ei m-au facut sa imi amintesc brusc despre pariuri pe care daca le abordezi cum trebuie nu ai cum sa pierzi.
Argumentele ei erau naucitoare si seducatoare in acelasi timp dar imposibil de respins cu orice logica.
Pe scurt tipa mi-a prezentat cazul ei -isi pierduse jobul si era nevoita sa ceara bani pentru a nu-si pierde si locuinta inchiriata pana isi gasea alt job. Deja fusese la cateva interviuri dar……
“Incredibil de bine argumentat” mi-am zis, si seducator chiar, asa ca mana mea a transferat zece lei noi din portofelul meu in al ei.
Care puteau fi cele doua posibilitati? Pai ar fi asa:
1.Tipessa strangea bani pentru Mc Donalds la o intalnire mica de seara cu prietenii.
2.Tot ce-mi spusese era adevarat astfel incat chiar ar fi trebuit sa procedez asa.

Ce as fi preferat eu este sa fi fost adevarata numai prima varianta iar paguba sa fie numai a mea.

P.S. Nu ati vrea sa fiti mintiti la fel de seducator de cate ori sunteti furati cate putin de politicieni, primari, senatori, presedinti…etc? Pacat ca ajungem sa regretam ca nu mai exista asemenea oameni rafinati.

Niciun comentariu: