miercuri, 30 ianuarie 2008

Chelului tichie de margaritar


Intr-un oras devastat de succesivi primari incompetenti, cu canalizare la pamant si unde traficul de suprafata si subteran zilnic al oamenilor catre job/casa/piata a devenit un cosmar permanent (ati ghicit sper ca e vorba de Bucuresti), primaria generala ne pregateste achizitia a 100 de tramvaie supermoderne. La urma urmei bugetul creste anual si trebuie cheltuit pe ceva (sumele necheltuite se reporteaza). Nu pot sa inteleg de ce sa mai bagi banii in tramvaie cand ajungi mai usor pe jos decat cu tramvaiul si troleibuzul. Desi nu sunt adeptul transportului de suprafata am fost nevoit asta vara sa merg cu troleibuzul pana in centru, la primele ore ale diminetii. Pe langa faptul ca era modern si plasticos (import desigur), inside am simtit cum viata mi se duce incetul cu incetul intre cei 3 pasi facuti de fiecare data si apoi urmati de frana brusca a soferului.
Mi-a parut ca a durat ore pana am ajuns si practic drumul pe care in mod normal l-as fi facut in 15 min pe jos a tinut aproximativ o ora.
In schimb lumea din interior era relaxata, mai ales cei care prinsesera loc jos. Acum e adevarat ca marea majoritate erau pensionari fara treburi dar totusi nu ar fi mai ieftin sa faci o sala de bingo dedicata pentru ei decat sa-i plimbi in tramvaie? Si poate ca e mai bine sa cumperi 50 de garnituri de metrou noi astfel incat sa mearga la 3 minute, poate ceva autobuze rapide cu traseu lung, dar numai daca rezolvi semaforizarea si punctele firbinti ale capitalei. Singurul argument pro pe care il vad pentru tramvaie ar fi ca e ecologic....asa crede lumea...daca nu scoate gaze nu insemna ca e ecologic...nimeni nu stie de efectele cumulate ale radiatiilor electromagnetice dar ele se vad in spaga data la nenea doctorul in faza terminala a bolii numita cancer.
Argumente contra sunt cat cuprinde: e lent, mai mult incurca traficul , scump ca investitie si exploatare (pretul unui Bombardier pleaca de la 2.5 mil euro-da, ati citit foarte bine), depasit ca utilitate de dimensiunile in expasniune ale orasului, zgomotos si producator de vibratii nedorite pentru cladiri, are nevoie de o cale de rulare scumpa si greu de intretinut... si lista poate continua la nesfarsit....

Aici sunt banii dumneavoastra!
Cate strazi, blocuri de locuinte pentru tineri si retele edilitare s-ar putea face cu banii de tramvaie?
P.S. Americanul care e prin definite practic nu are decat 2 orase cu tramvaie, dar si alea conservate in functionare mai mult in scop turistic-New Orleans si Boston. De ce oare?

2 comentarii:

Anonim spunea...

ii fain tranvaiul ala

cccornel spunea...

Ii fain, da, daca nu te gandesti la cat costa si mai ales la cine plateste din buzunarul tau cu generozitate mare acei bani. Surse personale din regia locala de transport Bucuresti mi-au confirmat ca per total costurile calatoriei cu tramvaiul fata de autobuz sunt duble. QED...sper sa auzi asta si in campania electorala pentru primari dar ma indoiesc.