luni, 1 octombrie 2007

Poveste cu metrou si oameni


A fost odata ca niciodata o tara bogata in sud estul Europei.
Candva, cu mult dupa inventarea metroului in Londra si Paris, intr-un regim toatalitar comunist, un dictator a vrut sa faca metrou in capitala tarii. A chemat inginerii si arhitectii care au pretextat ca nu se poate…ca e panza freatica prea sus…..ca nu aveam tehnologia interna de foraj orizontal rapid….ca hidroizolatiile din productia interna nu-s performante….dar pana la urma s-a facut.
Au trudit foarte multi la el zi si noapte intr-un efort colectiv.
Minerii au murit scobind pamantul, constructorii si-au zidit nevestele si copiii in betonul turnat 24 ore din 24, 7 zile pe saptamana, cei care puneau pavelele au ramas fara picioare stand in genuchi noptile la montajul lor. In timpul asta cam 20 de milioane si ceva de oameni strangeau cureau facand frigul si foamea pentru ca micul dictator sa aiba banii necesari investitiilor megalomanice.
Pe cale de consecinta logica intelegem ca toate aceste bunuri apartin celor cale le-au produs.
Eram copil cand am mers prima data cu metroul in anii 80. Tin minte si acum ca am fost impresionat cum pentru leul ala nichelat, cu un tractor pe el, pe care-l bagai in aparatul de la intrare puteai trece printre furcile lui caudine dar cromate spre taramul subteran unde un tren galben te transporta cu pana la 60 km/h catre destinatia dorita.
Totul era nou si chiar arata ca o lucrare de arta inginereasca.La boxele din tavan se anunta sosirea trenului peste 2 minute iar intre timp ascultai linistit muzica.
Sincer vorbind cred ca era cel mai elegant mijloc de transport al Bucurestiului.Il preferam de departe autobuzelor si troleibuzelor patratoase si ruginite.
Dupa un timp, la primele infiltratii minore de apa in galeria metroului aparuse bancul care explica scumpirea la 3 lei a calatoriei. Costa 1 leu metroul si 2 lei vaslitul.
Vremea a trecut si niste oameni de bine, autointitulati asa, l-au impuscat tocmai de Craciun pe dictatorul cel rau.
Au venit vremuri noi in care aceiasi oameni vechi erau tot in frunte. Cine se opunea privatizarii de dragul privatizarii era pus la zidul infamiei. Greve peste greve…personalul de exploatare si intretinere Metrou avea cele mai bune salarii.
Iluzoriu totul pentru ca inflatia crestea ca Praslea cel Voinic intr-o zi cat altii in 10 ani (si evident dupa 10 zile a murit).
Au aparut micile butice (si nu boutique) in statiile de metrou.Produse multe de impuls, pret (relativ) mic si calitate inexistenta.

Anul de gratie 2007.
Trenul nu mai vine la 2-3 minute ci la peste 10 din motive de eficienta sau lipsa a garniturilor….niciodata nu vom sti de ce. Ceasul electronic care era fabricat sa numere maximum 10 min se da peste cap de fiecare data pana la sosirea celeilalte garnituri.
Finisajele sunt tot alea originale dar mult mai murdare si stirbite. In unele statii placile ceramice cu care erau placate peretii au fost inlocuite cu …strop de ciment. Absolute artistic dar sublim…exact ca si casele de la tara. Plafonul suspendat din sticla este si el acelasi. Asemenea unui om in varsta decrepit si arata din plin varsta.
Scarile rulante functioneaza numai in mod sporadic. Dupa studii indelungate conducerea Metrorex a initiat acest plan secret impotriva sedentarismului…….urcatul scarilor dimineata.
In rarele zile cand scara merge, metrourile sunt astfel sincronizate incat, mai ales in statiile mari de tranzit, sa soseasca in acelasi timp. Astfel aglomeratia poate fi si mai mare chiar si pe scara fixa de beton.
Oamenii “destepti”de la Metrorex au gasit o solutie ingenioasa pentru fluidizarea traficului pe scarile rulante. Au lipit doua stickere jos in care iti recomanda sa urci pe partea stanga iar pe dreapta sa astepti sa te urce ea. Culmea e ca unii mai tampiti chiar vor sa alege pe scara rulanta.
Buticele sunt tot acolo dar s-au inmultit. De ce sa nu-ti miroasa dimineata costumul a merdenele facute pe picior in statia de metrou? Probabil ca merita sacrifiul asta cata vreme banii se duc in vilele directorilor si in X5 –uri. Asemanatoare este situatia si cu reclamele imense atasate direct pe peretele galeriei.
Trenurile, in marea majoritate sunt tot alea facute pe licenta in ‘80. Au fost vopsite cu pensula pe interior iar pe exterior cu spray ul de grafitti. Ai noroc daca intr-un astfel de bou-vagon n-ai uitat sa numeri statia la care trebuie sa cobori. Sa fim corecti….de ceva timp au aparut trenuri moderne Bombardier fara aer conditionat si fara prea multe bare de sustinere. Cred ca e un alt plan national secret pentru sanatate. Una sau doua saune pe zi iti:
-scad celulita
-deschid porii şi curăţă pielea
-elimină toxinele
-relaxează organismul
-întăresc organismul prin îmbunătăţirea circulaţiei sîngelui şi respiraţiei,
-scad temporar tensiunea arterială şi calmează sistemul psihic
*P’asta ultima sa-mi dati voie sa nu o cred.


Sunt atat de emotionat azi pentru ca tocmai au anuntat pe toate caile posibile (radio, tv, ziare) o mare victorie. Datorita inceperii scolilor, numai la orele de varf, trenurile vor circula chiar si la intervale de 6 minute...un nou orar de trafic. Deci se poate…trenuri este destule…da’ nu vrea onor conducerea mai des. In seara asta m-am linistit…..n-au circulat mai des…deci a fost un mare fasss.
Mai nou cica vor sa treaca Metrorex-ul (Metro stiu de unde vine dar Rex-ul…...... da' n-are legatura) la primarie…ca RATB ul. De ce sa nu primeasca bani de la buget si astia in mod neconditionat? Poate punem niste borduri de beton si aici.
Astept cu nerabdare privatizarea totala si simbolica a acestui mijloc de productie pe 1 Euro catre un investitor strategic cipriot care stie sa dea spaga unde si cand trebuie.
Pana atunci….coboram toti dimineata la metrou. Voi stiti ce-i acolo….nimic nu e nou…..
©cccornel

Niciun comentariu: